17 Apr 2008

Nggundi atau Membuang Undi

Nggundi atau Membuang Undi ...

... Syabas kepada semua kerana telah melakukan perkara yang betul semasa PRU ke 12 yang lalu. Pengundi telah menjalankan tanggungjawab dengan baik, majoriti rakyat telah keluar membuang undi. ...

Adakah ungkapan "Membuang Undi" sesuai digunakan? Ianya diambil secara harafiah daripada perkataan "casting of votes". To cast adalah to throw (something) forcefully in a specified direction. Sekiranya ingin digunakan dalam konteks casting of votes harus digunakan “mencampakkan undi”.

Pada pemahaman Abæ Zu ianya sangat silap kerana apabila kita membuang undi maka undi berkenaan tidak lagi berguna. Kalau sudah di buang apa lagi gunanya? Jika digunakan “buang undi” ia boleh di samakan seperti buang sampah, buang anak, buang air besar, buang air kecil, dan bermacam buang lagi.

Oræ Kelatæ telah melakukan perkara yang betul sejak 18 tahun yang lalu kerana kita tak rajin “buang undi” tapi kita nggundi. Mana ada oræ Kelatæ tohok undi, kita selalu menghargai hak undi yang diberikan dengan mengundi bulæ. Oleh itu selepas ini sewajarnya digunakan perkataan "mengundi" sahaja, bukannya “membuang undi”, agar pada PRU 13, lebih ramai lagi tidak membazirkan undi mereka.

No comments: