2 Mar 2009

Katok atau Kkatok

Menyambung kembali peranan sabdu dalam Bahasa Kelantan, dimana apabila wujudnya ia dalam satu-satu perkataan, boleh mengubah sama sekali makna perkataan tersebut. perkataan pada kali ini adalah katok dan kkatok.

bakpo gambar demo ada ssini

Kkatok

Kkatok/Pak Katok (katak) adalah binatang dari jenis amfibia di rujuk sebagai Salientia (perkataan Latin untuk saltare ia itu melompat). Kkatok ada banyak jenis spesis, lebih kurang 5,000. Ia boleh hidup di kawasan tropika hingga ke sub artik, tetapi kebanyakannya di hutan hujan tropika. Jika kita perhatikan seekor kkatok, kaki belakang nya panjang, tubuh pendek, jari kaki macam itik, mata tersembul dan tiada ekor. Kkatok mudah bergerak atas darat dengan melompat atau memanjat. Kkatok makan serangga dengan menggunakan lidahnya yang panjang.

Ada berbagai jenis kkatok: kkatok air, kkatok betung, kkatok hijau, kkatok kuak, kkatok lembu (bertanduk), kkatok pisae dan yang paling ssohor, kkatok puru

Kkatok hidup dua alam. Bertelur dalam air seperti dalam parit, kolam, paloh, tali air dan lain-lain. Telur menetas mengeluarkan anak bbudu (berudu). Anak bbudu bernafas menggunakan ingsang, ada ekor dan tiada kaki dan membesar dalam air sehingga bertukar menjadi pak katok.

Kkatok sesuai dengan namanya adalah pelompat yang hebat dan merupakan pelompat yang terbaik dalam semua jenis vertebrata (binatang hok ada tulae belakae). Pak katok jenis litoria nasuta, kkatok Roket Australia boleh melompat 50 kali panjang tubuh mereka (2 inci), kira-kira 6 1/2 kaki). Jarak melompat ini berbeza mengikut spesis, jarak lompatan bergantung pada saiz, semakin besar saiz Pok Katok semakin jauh lompatannya, tetapi jarak lompatan relatif kepada saiz tubuh berkurang.

Sindrom Kkatok Rebus

Suatu perkara yang pelik ialah sekiranya kkatok diletakkan dalam bekas berisi air yang panas, ia akan melompat keluar, tetapi sekiranya diletakkan dalam bekas berisi air yang sejuk dan di panaskan perlahan-lahan, ia tidak akan melompat keluar. Akhir sekali katak itu tidak dapat menerima takat suhu itu dan katak itu mati juga akhirnya, jadi katak rebus. Sindrom kkatok rebus

Dalam hidup kita dalam masyarakat, pertambahan yang kecil dalam kuasa kerajaan, walau sekecil mana pun akan memungkinkan peningkatan lebih kuasa dalam masa akan datang. Walaupun sebenarnya peningkatan kuasa yang sangat besar dilakukan oleh kerajaan, dipandang kecil dan selesa oleh rakyat. Dalam perbandingan kisah "katak rebus", rakyat adalah katak dan pertambahan kuasa kerajaan mewakili pemanasan beransur-ansur air.

Pengajaran dari sindrom "katak rebus" ini adalah kita sebagai rakyat haruslah menjadikan diri kita sedar dan bertindkbalas terhadap segala perubahan yang dilakukan oleh kerjaan sebelum mengalami bencana yang besar. Inilah zon selesa (comfort zone) yang perlu kita elakkan sama sekali.

Peribahasa

Alim bagai katak di tepi air. : Orangnya alim (banyak ilmu) tetapi dia sendiri tidak mendapat faedah daripada ilmunya itu.

Tidak akan licin katak puru, jika senantiasa berhujan sekalipun : Orang yang memang hodoh, betapa pun diberi perhiasan, namun tiada juga akan menjadi elok.

Takkan ada katak beranakkan ular. : Orang yang pengecut takkan menjadi orang yang berani.

Seperti katak di bawah tempurung : Amat kecil pengetahuannya.

Seperti katak, sedikit hujan banyak bermain.: Orang yang malas, uzur sedikit dikatakan banyak.

Putera katak : Ahli Parlimen Pasir Mas.


Katok

Katok : Pukul, ketuk
perbuatan mengenakan sesuatu pada sesuatu yang lain dengan kuat

katok ppala – pukul kepala
katok paku – ketuk paku
katok orae – pukul orang
katok meja – menghempas meja

No comments: