17 Jun 2008

Jawi atau Jjawi

Jawi atau Jjawi

Dalam Bahasa Kelantan, peranan sabdu () adalah begitu besar dan boleh memberikan makna yang berbeza sama sekali bagi satu-satu perkataan. Cuba kita perhatikan sebagai contoh perbezaan antara perkataan-perkataan berikut :-

  • tok paka (not wearing) vs tok ppaka (useless)
  • kecek (tipu) vs kkecek (bercakap)
  • jawi (seni penulisan) vs jjawi (berkhatan)

Jawi

Tulisan Jawi adalah satu seni penulisan yang telah wujud berabad-abad lamanya di Nusantara. Kemunculannya berkait secara langsung dengan kedatangan agama Islam ke Nusantara. Tulisan Jawi berasal dari tulisan Arab dan merupakan huruf-huruf Arab yang dimasukkan ke dalam sistem penulisan bahasa Melayu. Tulisan Jawi telah sampai ke negara ini lebih awal berbanding tulisan Rumi dan ia merupakan tulisan rasmi bagi Negeri-negeri Melayu Tidak Bersekutu semasa penguasaan British. Ia digunakan sebagai perantara penting dalam semua urusan pentadbiran, adat istiadat dan perdagangan seperti dalam perjanjian-perjanjian penting antara pihak-pihak di-Raja Melayu dengan pihak-pihak berkuasa Portugis, Belanda dan Inggeris. Bagi siapa yang tidak tahu Pemasyhuran Kemerdekaan 1957 bagi negara Malaysia antara lain juga tertulis dalam abjad Jawi.

Ramai diantara kita terlupa atau tidak tahu bahawa tulisan Jawi telah di mansuhkan dari sistem Bahasa Melayu Kebangsaan oleh pemimpin-pemimpin terdahulu, lebih tepat lagi pemimpin UMNO. En Khir Johari, Menteri Pelajaran pada ketika itu telah melaksanakan pemansuhan tulisan Jawi dari sistem pelajaran Bahasa Melayu dengan persetujuan menteri-menteri kabinet yang lain. Yang sedihnya pemimpin-pemimpin lain dari UMNO selepasnya tidak membuat apa-apa usaha untuk mengembalikan martabat tulisan Jawi.

Jawi digunakan oleh orang Melayu untuk mempelajari pengetahuan agama dan digunakan oleh Kesultanan Melayu pada abad ke 13 sebagai tulisan untuk menulis dokumen dan juga undang-undang. Ianya juga simbol kebebasan kita dari kuasa kolonial barat di abad ke 19, seperti tulisan Nolya Thai yang menjadi simbol kebangsaan Thai. Pendapat yang menganggap tulisan Jawi tidak dapat mewakili bunyi sebutan Bahasa Melayu moden adalah tidak berasas. Bahaso Kelatæ boleh ditulis dengan lebih baik menggunakan tulisan Jawi berbanding Rumi. Selepas pemansuhan tulisan Jawi dari sistem pelajaran, generasi terkemudian tidak boleh membaca Jawi dengan baik, lalu menghasilkan generasi buta Jawi dan akhirnya buta Al-Quran. Itulah antara jasa terbesar UMNO untuk bangsa Melayu.

Jjawi

Jjawi atau bersunat disebut sebagai khitan dalam bahasa Arab yang membawa erti potong. Khitan juga bererti memotong qulfah iaitu kulit yang menutupi kepala zakar (Abdullah Nasih Ulwan; Tarbiyatu al-Aulad 1/109). Kamus Dewan menyebut khatan, sunat, ertinya memotong kulub dan berkhatan, bersunat, bersuci, jjawi maknanya potong kulub orang Islam (Kamus Dewan 549). Jjawi bagi wanita dinamakan khafd iaitu merendahkan (Ibnu al-Qayyim: Tuhfatu al-Maudud 106) kerana bahagian yang dipotong itu merendahkan hujung clitoris.


prosedur biasa jjawi

Amalan jjawi di kalangan lelaki dan wanita bermula pada zaman Nabi Ibrahim, isterinya, Sarah dikhatankan. Peristiwanya bermula apabila Hajar mengandung, Sarah berasa cemburu, lalu bersumpah untuk memotong tiga bahagian anggotanya sendiri. Nabi Ibrahim bimbang kalau-kalau Sarah akan memotong hidung dan telinganya, lalu Baginda menyuruhnya melubangkan kedua-dua telinganya dan berkhatan (Ibnu al-Qayyim; ibid 131). Setelah itu amalan jjawi menjadi sunnah bagi wanita Islam.

No comments: