23 Mar 2008

Bahaso Kelatæ 101 Siri 0002

Bunga Bahasa

Dalam Bahaso Kelate terdapat beberapa perkataan yang di tambah dalam ayat bagi menerangkan keadaan atau menguatkannya. Ianya bunga bahasa yang agak unik dan menarik.

Contoh :-
deh? : meminta persetujuan atau memohon restu, lebih kurang "OK"
Kawe balek dulu deh?
Saya pulang dulu ok

yak : perkataan yang dikeluarkan secara sepontan apabila terkejut, tergelincir atau nak terjatuh; lebih kurang "opocot!!!" atau "oops!!"
yak boktan, terkejut kawe
oops! terkejut saya dibuatnya.

jah : menunjukkan bilangan atau jumlah yang sedikit atau tidak mencukupi, lebih kurang 'just' atau aje
muroh hargœ buah pauh tu, tiga amah jah .
murah buah mempelam tu, RM 1.50 aje.

nah : menunjukkan bilangan atau jumlah yang banyak, melebehi yang sepatutnya
mahal sunggoh butir ttere kkeda tu, 15 rial nah setengah kilo.
mahal betul harga biji jagus di kedai itu, RM15.00 untuk 1/2 kilo.

gak : lebih kurang 'so' atau 'habis tu..'
kawe tak dæ nak mmikir doh, gak nak buat lagu mana?
saya kehabisan idea, habis tu lepas ni bagaimana?

pah? : lebih kurang gak
pah guano kiro ni?
habis tu bagaimana ni?

ho (disebut melalui hidung) : memberi persetujuan; 'ya' atau 'yes'
ho, kawe nak gi jugok
ya, saya pun nak ikut sama

dok? : meminta kepastian, lebih kurang "bukan?", "betul tak?" atau "isn't it?"
aku dengar ce' mung bbini dua, yolor kœ dok?
saya dapat berita bapa awak berkahwin lagi, betul ke?

lamœ ke : nanti
lanta tu licin, jjale mmolek, lamœ ke rebah.
lantai tu licin, jalan elok-elok, nanti kan jatuh.

No comments: