15 Aug 2012

Permainan Bola Awa

Bola Awa

Di tahun 60’an dan awal 70’an sebelum generasi TV, kanak-kanak berhibur dengan berbagai permainan. Biasanya permainan-permainan ini dimainkan secara berkumpulan dimana sekumpulan kanak-kanak sebaya, tidak kira lelaki atau perempuan akan bermain bersama-sama. Permainan mereka sangat ‘simple’ dan tidak memerlukan ‘gadget’ yang mahal atau kompleks.

Dulu-dulu bagi orang dewasa pula, hiburan mereka adalah dalam bentuk ttewah (pertandingan) seperti ttewah kertok dan bbana (rebana), juga ttewah burung ttitir. Mereka juga berhibur dengan persembahan dikir barat, dikir llaba, wayang kulit, nnora (menora), tteri (puteri) dan rebab. Sekali sekala mereka dihiburkan oleh tayangan wayang gambar dari Jabatan Penerangan dalam bentuk wayang pacak.

Bagi rakan-rakan yang berumur nak masuk 50’an nama-nama permainan berikut mungkin akan mengembalikan nostalgia pada zaman dahulu yang serba sederhana dan serba naif.

Coh, Nnusuk, Dekcak, Bola Katok, Bbidah Para, Belaga Buah Getah, Pelaga Ikae Sepilar dan Buah Getah

Bedil Terong Manggo, Bedil Buah Terajae dan Redas Tin Susu.

Tehe Burung Serindit, Ppulin, Candik. Tehe Taut, Cari Ikae Sepilar, Naik Wau dan Main Bola Awa.

Permainan Bola Awa

Bola awa dimainkan dalam bentuk berpasukan, dan bilangan pemain tidak terhad dari 4 sepasukan hingga 10 sepasukan bergantung kepada bilangan peserta yang ada. Gelanggang khas tidak diperlukan, cuma memerlukan kawasan yang sederhana luas sahaja. Peralatannya hanyalah memerlukan sebiji bola kecil sahaja seperti bola getah atau bola kaduk (bola tennis) dan satu tin susu untuk dijadikan tuku (home base).

Permainan dimulakan dengan pengundian untuk memilih peserta dalam pasukan, ini adalah supaya ‘adil’. Setelah peserta pasukan dipilih, kedua-dua pasukan akan mengundi untuk menentukan siapa akan mula dulu. Biasanya ini dilakukan dengan o-song. Setelah selesai pengundian, satu pasukan akan mula memukul bola dan satu pasukan lagi akan menunggu bola yang dipukul. Matlamat pasukan yang menunggu adalah untuk menangkap bola yang dipukul kearah mereka itu untuk ‘ko’kan pihak lawan, atau paling tidak, menahan bola itu dari pergi jauh dari tempat ‘tuku’.

Pihak lawan yang menangkap bola yang dipukul akan menggeleknya ke arah tin susu yang dijadikan tuku, sekiranya bola mengena pada tuku itu maka giliran orang yang melakukan pukulan akan berakhir dan diambil alih oleh pemain seterusnya. Sekiranya bola tidak kena pada tuku, pemain tersebut boleh meneruskan kepada buah (pusingan) seterusnya. Ini akan diulangi sehingga semua pemain dalam pasukan yang memukul (bbowok) mati.

Ko akan berlaku apabila bola dapat disambut tanpa jatuh ke tanah (lebih kurang kriket atau baseball). Apabila ini terjadi, semua dalam pasukan yang ‘bbowok’ bola itu akan dikira mati dan pasukan lawan akan mengambil alih giliran bbowok. Pasukan yang bbowok akan bergilir-gilir memukul bola dengan berbagai buah (gaya) yang telah ditentukan.

Buah Pertama : Buah Belakang

Sipemukul (bbowok) akan membelakangi pihak lawan, bola dilambung sedikit lalu dipukul ke arah lawan. Caranya adalah dengan memukul ke bawah supaya bola dengan cepat jatuh ke tanah, dan mencari arah yang jauh dari tuku.

Buah Kedua : Buah Tepuk Dada

Orang bbowok akan menghadap ke arah lawan, bola dilambung ke atas dan sebelum pukul mesti tepuk dadanya dahulu. Buah ini amat digemari kerana senang untuk dilakukan.

Buah Ketiga : Buah Siku

Pada pusingan ini orang yang bbowok akan menghadapi sedikit kesukaran membawanya. Sebelah tangan (kanan atau kiri) akan memegang bahagian siku tangan yang sebelah lagi melalui belakang. Belah tangan yang dipengang siku itu juga akan digunakan untuk melambung dan memukul bola. Kebiasaannya di round ini lah yang pihak lawan dengan mudah dapat sambut bola dan bertukar giliran.

Buah Keempat : Buah Kut Celah Kekeng

Bola yang hendak dipukul mestilah terlebih dahulu dilambung melalui kedua kaki atau mengikut syaratnya melalui bawah lutut. Caranya ialah dengan mengangkat sedikit kaki dan tangan diletakkan dibawah bahagian lutut lalu dlambungkan bola dan seterusnya memukul bola itu.

Pusingan ini adalah sangat menyukarkan bagi pemain perempuan kerana pada masa dahulu semua perempuan memakai kain sarung dan tiada yang memakai seluar/ track walaupun semasa bermain atau melakukan aktiviti lasak.

Buah Kelima : Buah Kuda

Apabila sampai ke buah ini bermakna, satu pusingan telah hampir tamat. Pemain perlu bola dan kuda (menendang ke atas) sekuat hati. Pihak lawan sudah boleh mengagak di mana berakhirnya bola itu, jadi mereka menunggu jauh di belakang. Berakhirnya buah ini bermakna tamat lah satu round bola awa.

1 comment:

Anonymous said...

Comel share demo.. kalula ado hok main ni lagi dan amik video utk tontotan budak2 la ni..

kalu buleh share la jugok cara main bola katok, bola gelek lube (guna kulit kerang) pah ado dduku (paling ganas), cuit penjara, buah guroh dll yang rare..