31 Dec 2008

Selamat Berjuang Anak-Anak Ku

Masuk Darjah Satu

30 Disember 2008, bersamaan 2 Muharram 1430, Abae Zu mengambil cuti pada hari ini. Tujuan adalah untuk menyempurnakan dua hal yang penting berkaitan pendidikan anak-anak.

Yan pertama, pada hari ini Shafiqa Sufina anak yang ketiga diterima masuk ke Darjah Satu di Sekolah Kebangsaan Sultan Ismail (3), Kota Bharu. Fiqa agak ‘excited’ untuk ke sekolah, bangkit awal dan mengenakan uniform sekolah yang baru.





Puan Guru Besar memberi taklimat dan juga pengharapan beliau kepada murid-murid dan juga ibu bapa.

Selamat Menghadapi Alam Persekolahan Untuk Adik.

Dapat Keputusan PMR

Pada hari ini juga Hilmi Hisham, anak sulung kawae yang belajar di Maahad Muhammadi Lelaki, Kota Bharu mendapat keputusan PMR yang didudukinya bulan Oktober lepas. Keputusan yang sepatutnya diketahui pada pukul 12:30 tengahari di sekolah, diketahui lebih awal melalui seorang rakan Cikgu Khairul Fathmi melalui telefon. Beliau adalah guru yang bertanggung jawab mendapatkan keputusan PMR sekolah Maahad dari Yayasan Islam Kelantan.

Kawae dengan Abah kawae dan juga
orae ttino
kawae sama-sama hadir ke sekolah untuk berkongsi saat yang besejarah ini dengan Hisham.




Maahad Muhammadi Lelaki adalah diantara sekolah-sekolah kelolaan Yayasan Islam Kelantan yang ditubuhkan di Negeri Kelantan, di bawah Kerajaan Negeri Kelantan. Sekolah di bawah YIK menjalankan 2 kurikulum serentak iaitu kurikulum Al-Azhar dan juga kurikulum Kebangsaan. Zaman persekolahan pelajar-pelajar seperti Hisham di sekolah kelolaan YIK akan dipenuhi dengan peperiksaan. Bermula dari Tingkatan 2 hingga ke Tingkatan 6 Atas, pelajar-pelajar akan melalui peperiksaan PMRU, PMR, SMU, STAM dan STPM.

Pada tahun ini keputusan Maahad Muhammadi Lelaki dalam PMR meningkat secara keseluruhan tetapi bilangan pelajar cemerlang yang mendapat 9A merudum dari 40 orang pada tahun 2007 kepada cuma 26 orang pada tahun ini. Dari 313 orang calon yang menduduki PMR, pecahan mengikut bilangan A yang diperoleh adalah seperti berikut:-




9A – 26 orang
8A – 32 orang
7A – 40 orang
6A – 42 orang
5A – 44 orang
4A – 32 orang
3A – 37 orang
2A – 23 orang
1A – 26 orang
tiada A – 11 orang


Mengikut perkhabaran di Maahad Muhammadi Perempuan, Kota Bharu, bilangan pelajar yang mendapat 9A adalah seramai 75 orang, jauh lebih baik berbanding counterpart nya.




Walau apa pun
tahniah kepada Abae Sham
kerana berjaya memperoleh kejayaan cemerlang 10 A (1 A lagi Abah yang tambah). Keep up the good work. Semoga kecemerlangan seperti ini berterusan dalam hidup di dunia dan akhirat nanti.

Terima kasih yang tidak terhingga kepada semua guru-guru yang telah mengajar Hisham secara langsung atau tidak langsung dari pra sekolah, sekolah rendah sehingga kini, budi tuan-puan hanya Allah swt yang dapat membalas.

2 comments:

feeq said...

Tahniah kpd anak maahad muhammadi yang cemerlang

Anonymous said...

Salam.

Tadi dok baca berita kat MSO. Pahtu tengok la komen. Ruponya ore kampong ambo jugak hok komen. Sebab tu boleh jupo blog abe Zu ni.

Boleh la jugak tengok suasana kampong. Rindu bedooh dah.

Tahniah buat Hisyam atas kejayaannya.